Основні акценти освітньої реформи

Ухвалений Верховною Радою 5 вересня Закон України «Про освіту» започатковує масштабні зміни у галузі. За словами міністра освіти Лілії Гриневич, освіта залишається чи не єдиною сферою в Україні, що застрягла у радянському минулому з його методами формування особистості, фабричним принципом «всі мають бути однаковими» та знаннєвим підходом – коли на дітей висипають тонну інформації, змушують її завчити, але не пояснюють, як цим користуватись та навіщо воно потрібно.
Серед основних новацій закону виділяємо такі, як:
– документ створює можливості для розвитку компетентнісного навчання. Серед них вільне володіння державною мовою, математична, загальнокультурна та екологічна компетентності, підприємливість, інноваційність, економічна компетентність тощо.
– вводиться 12-річна школа. Середня освіта поділятиметься на початкову (4 роки, 1-4 класи), базову (5 років, 5-9 класи) і профільну (3 роки, 9-12 класи);
– збільшиться автономія шкіл та свобода вчителя;
– плановий аудит закладу, що включатиме перевірку дотримання ліцензійних умов, відбуватиметься раз на 10 років Державною службою якості освіти;
– обмежується термін перебування однієї людини на посаді керівника. Особа зможе обиратися на посаду директора не більше двох шестирічних термінів поспіль;
– збільшується зарплата вчителя;
– вводиться добровільна сертифікація вчителів;
– заохочується навчання дітей з особливими потребами, сиріт та дітей зі складних родин у звичайних школах;
– починаючи з 5 класу вся освіта відбуватиметься українською мовою;
– випускники 9 класів складатимуть ЗНО, і за їх підсумками вступатимуть до обраних ліцеїв на конкурсних засадах;
– для отримання диплому бакалавра студенти вчитимуться три роки;
– вступ у магістратуру здійснюватиметься за підсумками ЗНО.
Новий закон включає багато інших новацій як в системі загальної середньої освіти та вищої.
Загалом, необхідно дотримуватися принципу системності у забезпеченні освітніх реформ. Закон “Про освіту” є базовим у  законодавчому забезпеченні освіти. Його прийняття повинно пришвидшити оновлення й інших спеціальних законів – “Про середню освіту” та “Про професійну освіту”.

В.І. Адамовський